Tuesday, March 31, 2009

UMNO MENERIMA TUN KERANA TERDESAK

Pemimpin Umno mencanangkan kononnya keyakinan rakyat kepada telah pulih dengan penyertaan semula bekas Presiden parti itu, Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini.
-
Hakikatnya rakyat masih belum menunjukkan reaksi samada yakin atau sebaliknya kepada Umno meskipun dengan kemasukan semula Mahathir ke dalam Umno.

-
Malah dakwaan pemimpin Umno itu hanya menggambarkan Presiden Umno, Dato' Seri Najib Tun Razak yang baru tidak mampu mengubah parti itu dengan imej yang dimilikinya.
"Daripada beberapa ulasan akhbar termasuk Naib Presiden Umno, Dato' Dr Ahmad Zahid Hamidi kata kononnya kemasukan Tun Mahathir tingkatkan keyakinan rakyat.
Presiden yang baru, Dato' Seri Najib Tun Razak pula menggunakan petunjuk ini untuk memulihkan keyakinan rakyat, katanya.

-
Ini menunjukkan kepimpinan Najib sangat lemah hingga terpaksa bergantung kepada imej Tun Mahathir yang masuk kononnya untuk menyatukan Umno, katanya.
"Bagi saya bagaimana beliau (Najib) selaku pemimpin utama Umno bergantung kepada kepimpinan lain, jika Tun meninggal dunia apa akan jadi kepada saf kepimpinan Najib?,"

-
"Soal penyatuan dalam Umno, jangan dilihat perpecahan Melayu boleh selesai dengan kemasukan Tun, dan apakah faktor penarik yang ada kepada Umno hanya kerana Tun?,"

-
Jika inilah keadaannya , maknanya kepimpinan Umno yang ada hari ini terlalu lemah, dan tiada kekuatan untuk memimpin negara.
Walhal politik Mahathir sudah tidak relevan lagi kepada generasi hari ini, walaupun tidak dinafikan beliau hormat kepada wibawa bekas Perdana Menteri itu sebelum ini.

-
Ini adalah kerana kemasukan Mahathir masih belum dapat diterima atau diyakini oleh rakyat.
"Kemasukan semula bekas Mahathir tidak akan mendatangkan kesan kepada corak kepimpinan Umno yang dilihat semakin terdesak memenangi hati rakyat dan bukannya satu ancaman kepada Pakatan Rakyat,"

-
"Penyertaan semula Tun Mahathir dalam Umno bukan ancaman kepada Pakatan Rakyat memandangkan ketika beliau meninggalkan Umno dahulu, tiada pihak yang memintanya menarik balik hasrat berkenaan malah turut mengutuknya.
-
"Sekejap keluar dan kemudian masuk parti adalah lumrah bagi pemimpin Umno kerana tidak mempunyai pendirian tetap dan jati diri telus dalam perjuangan membela hak rakyat,"

-
Generasi muda tidak akan melihat ini satu perubahan, dan peralihan kuasa yang berlaku dalam Umno tidak akan mendatangkan kesan kepada parti yang hampir karam itu

2 comments:

  1. Lompat keluar, lompat masuk adalah amalan biasa bagi ramai daripada politician di malaysia. Yang tak pernah terjadi ialah bekas perdana menteri keluar UMNO dan masuk semula.
    jadi ini adalah sesuatu yang akan di ingat sepanjang zaman

    ReplyDelete
  2. Biarlah orngg tua tu. Tegur kang takut kecik ati pulah dia.

    ReplyDelete